Home » Voor wie? » speciaal voor kinderen

 

Met ergotherapie kun je leren hoe je bepaalde dingen in je leven gemakkelijker en handiger kunt doen. Op een andere manier. Of zelfstandiger, zonder hulp van anderen. Soms hoef je maar iets kleins te veranderen en gaat het opeens veel beter. Een andere keer helpt het als je extra goed oplet en heel veel probeert en oefent. Maar dat hoef je niet alleen te doen. Dat doen we samen. En op een zo leuk mogelijke manier.

 

Waarmee kan ik je helpen:

Kinderen (4-12jaar)

Op school wordt al heel veel van je verwacht. Soms zijn er taakjes die je nog moeilijk vindt of die je graag wilt leren en die voor jou belangrijk zijn.
Er zijn vast dingen waar je goed in bent maar misschien ook dingen waar je beter in wilt worden.
Dit kun je allemaal bij mij oefenen:

  • kleuren, tekenen, knippen, plakken, vouwen, prikken en knutselen
  • puzzelen en bouwen met Lego, K’nex en Meccano
  • gemakkelijker, netter of sneller schrijven
  • zelf aan- en uitkleden, veters strikken, brood smeren, tas inpakken
  • minder knoeien en morsen met eten en drinken
  • meer durven en kunnen bij gym en in de speeltuin zoals huppelen, (trampoline) springen, hinkelen, klimmen, touwtje springen, koprollen, schommelen
  • meer ideeën hebben om te spelen of om langer zelf te kunnen spelen
  • zelf een plannetje maken en uitvoeren
  • opletten op school
  • goed aan tafel zitten en werken op school


Jongeren (12-16jaar)

Het kan soms frustrerend zijn: werken met een agenda, huiswerk plannen of veel dingen tegelijk doen. En ook snel schrijven en/of typen kan lastig zijn. Binnen de ergotherapie gaan we dit soort zaken oefenen. Soms hoef je maar iets kleins te veranderen en gaat het opeens veel beter. Een andere keer helpt het om iets vaker of op een andere manier te oefenen.
Dit kun je bij mij oefenen:

  • planning en structuur aanbrengen in je dagelijks leven (inzicht krijgen in je activiteiten gedurende de week, handig gebruik maken van je agenda)
  • schrijven of werken met alternatieven daarvoor (het inzetten van hulpmiddelen zoals een laptop).



Hoe dan?
Bij de ergotherapie gaan we kijken wat jij belangrijk vindt om te leren of te kunnen. Samen kijken we waarom je een taakje nog moeilijk vindt.
Er zijn ook dingen waar je heel goed in bent. Dat vindt ik ook belangrijk. Hiervan kunnen we gebruik maken als we een nieuwe vaardigheid gaan leren.

Plan
Als we weten wat je wilt leren, waar je goed in bent en waarom een taakje nog niet zo goed lukt, maken we een plan. In dit plan staat wat we nog moeten oefenen en hoe we een nieuwe vaardigheid gaan leren.

Wanneer
Een keer in de week kom je naar mij toe, of kom ik naar jou op school of thuis en ga ik je helpen om jouw doel te bereiken. Als het kan dan zijn jouw papa of mama ook bij de behandeling erbij. Zij kunnen dan zien hoe we oefenen, waardoor ze je thuis ook kunnen helpen.

School
Jouw juf of meester zijn ook heel nieuwsgierig naar wat je al allemaal geleerd hebt en willen je op school ook zo goed mogelijk helpen. Daarom schrijf ik in een speciaal schriftje een briefje voor je juf of meester. Hierin staat wat je al allemaal geleerd hebt en hoe zij jouw het beste kunnen helpen.

 

 

Jeugd (12 - 16 jaar)

Waarmee kunnen wij je helpen?

Het kan soms frustrerend zijn: werken met een agenda, huiswerk plannen of veel dingen tegelijk doen. En ook snel schrijven en/of typen kan lastig zijn. Binnen de ergotherapie gaan we dit soort zaken oefenen. Soms hoef je maar iets kleins te veranderen en gaat het opeens veel beter. Een andere keer helpt het om iets vaker of op een andere manier te oefenen.

Dit kun je bij ons oefenen:

  • planning en structuur aanbrengen in je dagelijks leven (inzicht krijgen in je activiteiten gedurende de week, handig gebruik maken van je agenda)
  • schrijven of werken met alternatieven daarvoor (het inzetten van hulpmiddelen zoals een laptop).

Jeugd (12-16 jaar)

Hoe werkt het?

Eén van je ouders/verzorgers belt ons om te zeggen wie je bent en waarvoor je komt. Als wij jou kunnen helpen, dan maken wij een afspraak voor een onderzoek.

Het onderzoek bestaat uit een gesprek en een observatie van datgene wat je wilt verbeteren (bijvoorbeeld schrijven, plannen, agenda gebruik). Samen bekijken we dan jouw hulpvraag. Daarna maken we een plan van aanpak. Uiteraard in goed overleg met jou en je ouders/verzorgers.

Is alles duidelijk, dan kom je (twee)wekelijks op dezelfde tijd bij ons langs. Elke afspraak duurt 45 minuten.